Προγραμματισμός

Τι είναι πραγματικά;

Πολλοί ακούμε συχνά την λέξη “Προγραμματισμός” και δεν γνωρίζουμε  σε βάθος την έννοιά της κι έτσι πρέπει να την ξεδιαλύνουμε. Προγραμματισμός υπολογιστών (Computer programming) αποτελεί ένα σύνολο διαδικασιών σύνταξης ενός υπολογιστικού προγράμματος, το οποίο συχνότερα αποτελείται από την υλοποίηση συγκεκριμένων αλγορίθμων μετά από λεπτομερειακή σχεδίαση, για την αυτοματοποιημένη εκτέλεση εργασιών ή επίλυση κάποιου υπολογιστικού προβλήματος από έναν υπολογιστή. Στην συνεχώς εξελισσόμενη τεχνολογικά κοινωνία που ζούμε,  ο προγραμματισμός ενισχύει τις γνώσεις μας, αφού περιλαμβάνει τον έλεγχο του προγράμματος για την επαλήθευση της ακρίβειας και της ορθότητάς του (αποσφαλμάτωση). Επιπλέον, βελτιώνει την προπαρασκευή των οδηγιών, με τις οποίες ένας υπολογιστής θα εκτελέσει τις εντολές που καθορίζονται στις προδιαγραφές του προγράμματος. Καθώς προχωρά η επιστήμη οι χιλιάδες διαφορετικές γλώσσες προγραμματισμού, οι οποίες διαδραματίζουν θεμελιώδη ρόλο στον υπολογιστικό προγραμματισμό, όλο και αυξάνονται, εξυπηρετώντας όλο και περισσότερους σκοπούς.

Προγραμματισμός, το μέλλον της πληροφορικής και της εκπαίδευσης;

Όπως έχουν αποδείξει οι συνθήκες υπό τις οποίες βρίσκεται σημερινή εκπαίδευση και με βάση τις προκλήσεις που αντιμετώπισε η τεχνολογία λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών πανδημίας διαπιστώνουμε ότι βρισκόμαστε σε πολύ καλό δρόμο. Λόγω της γρήγορης εξέλιξης του κόσμου συχνά οι κατεστημένες μέθοδοι διδασκαλίας,, βασιζόμενες κυρίως στην παθητική απόκτηση γνώσης, τείνουν να καθίστανται πια γραφικές και ξεπερασμένες. Σε αυτή την συνεχώς μεταβαλλόμενη πραγματικότητα, δεν είμαστε πλέον σε θέση να προβλέψουμε τι ακριβώς θα χρειαστούν μελλοντικά οι μαθητές μας.

Η δημιουργία νέων τάσεων στην εκπαίδευση είναι ένα από τα πιο συνηθισμένα φαινόμενα της σύγχρονης εποχής. Επί σειρά ετών, τα σχολεία προσπαθούσαν να δώσουν μεγαλύτερη έμφαση στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας, της λογικής σκέψης, της επίλυσης προβλημάτων και της συνεργασίας. Παρά την συνεχώς μεταβαλλόμενη πραγματικότητα, οι δεξιότητες αυτές δεν παραμένουν επίκαιρες και επιτρέπουν στους νέους να προσαρμόζονται εύκολα σε νέα περιβάλλοντα.

Ένα από τα πολλά υποσχόμενα εργαλεία στο πλαίσιο της ανάπτυξης αυτών των δεξιοτήτων είναι και η εκμάθηση του προγραμματισμού, ο οποίος συχνά αναφέρεται και ως η ξένη γλώσσα του μέλλοντος!

Πως όμως βοηθά ο προγραμματισμός στην καθημερινότητα;

 

Η “σε βάθος” γνώση του προγραμματισμού και της πληροφορικής έχει μεγάλη χρησιμότητα σε όλους τους τομείς της δικής μας ζωής άλλα και των παιδιών μας.

Βασικές χρήσεις είναι αυτές που αποκαλούμε “τα τέσσερα Ε”:

  •             Εργασία
  •              Εκπαίδευση
  •              Εξέλιξη
  •              Επιστήμη

Παρατηρείται πλέον μεγάλη αναγκαιότητα για εξέλιξη σε όλους τους βασικούς τομείς της ζωής μας όπως αναφέρθηκαν παραπάνω. Εμείς προκειμένου να συμβαδίσουμε με την εξέλιξη. Από το κάθε παιδί εως τον κάθε ενήλικα ο προγραμματισμός θα είναι συνοδοιπόρος αφού στο σχολείο, τα φροντιστήρια και την δουλειά θα απαιτείται η χρήση προγραμμάτων, ανάλυση δεδομένων κλπ.

 Είναι σημαντικό για ένα παιδί να μάθει προγραμματισμό;

Ο προγραμματισμός υπολογιστών είναι μια ικανότητα που συχνά  πιστεύουμε πως χρησιμοποιείται μόνο από λίγους και ειδικευμένους, οι οποίοι γνωρίζουν πλήρως κάθε γλώσσα προγραμματισμού, έχουν τη γνώση και τη δύναμη να δημιουργήσουν κάτι από το μηδέν χρησιμοποιώντας ένα πληκτρολόγιο και έναν μεταγλωττιστή. Για όλους εμάς τους υπόλοιπους ο προγραμματισμός ανήκει στη σφαίρα της φαντασίας.

Ωστόσο αυτό που δεν αναγνωρίζουμε είναι το γεγονός ότι τον χρησιμοποιούμε καθημερινά με την μορφή ιστοσελίδων ή εφαρμογών. Η σημερινή πραγματικότητα, όμως, απαιτεί από τις νέες γενιές να συμμετέχουν και να δημιουργούν νέες τεχνολογίες, όχι μόνο να είναι παθητικοί χρήστες, με την ευθύνη της προετοιμασίας τους να πέφτει πάνω μας. Ευτυχώς, αρκετά χρόνια ερευνών έχουν συνεισφέρει στη δημιουργία διαφόρων εργαλείων που μπορούν να εισάγουν τα παιδιά στον προγραμματισμό από πολύ μικρή κι όλας ηλικία!

Εξάλλου, όπως ήδη γνωρίζουμε, τα νεαρά μυαλά είναι κατά πολύ πιο ικανά να μάθουν ένα αντικείμενο, από τους ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας. Βάση ερευνών τα δίγλωσσα παιδιά έχουν πιο αναπτυγμένο το μαθησιακό τους κομμάτι και επομένως  αντιμετωπίζουν οποιαδήποτε νέα γνώση με μεγαλύτερη ευκολία. Αν λοιπόν λάβουμε τον προγραμματισμό σαν μία ακόμη «ξένη» γλώσσα, όταν ένα παιδί ξεκινάει μαθήματα από μικρή ηλικία επωφελείται σε πάρα πολλούς τομείς της ζωής του, παράλληλα και με τον μαθησιακό τομέα. Επιπλέον οφέλη του προγραμματισμού στην ζωή των παιδιών θα συναντήσουμε σε επόμενη παράγραφο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Fill out this field
Fill out this field
Δώστε μια έγκυρη ηλ. διεύθυνση.
You need to agree with the terms to proceed